Super goed artikel uit de Volkskrant over een 21ste eeuwse vaardigheid die in het onderwijs over het hoofd lijkt te worden gezien en dat is volgens de auteur ‘begrijpend kijken’. Ik ben het helemaal met hem eens. Onze kinderen groeien op met een continue stroom van al dan niet zelf geproduceerde beelden. Vooral via hun smartphone. Ze wisselen meer beelden uit dan woorden. Des te belangrijker dat ze ook beelden kritisch leren bekijken. Maar nog veels te vaak hoor ik (heus wel wijze) pubers zeggen: “maar het is echt zo, ik heb het zelf gezien op internet”. Ze geloven wat ze zien, denken dat het normaal is. Dat iedereen prachtig dik haar heeft of een wasbordje op zijn buik. Naar welke waarheid kijken ze? Welke vragen zouden er bij hen op moeten komen?
De verantwoordelijkheid voor het aanleren van ‘begrijpend kijken’ ligt wat mij betreft niet alleen bij het onderwijs, maar ook bij ouders. Ook wij kunnen met hen praten over de filmpjes en andere beelden die ze via hun smartphones te zien krijgen. Wat zou de afzender bedoelen met zijn filmpje. Was het een grap, of is die persoon gewoon te ijdel? En is dat werkelijk zijn eigen sportauto, of die van zijn succesvolle oom? Ook het beeldmateriaal van IS is een nuttig onderwerp van gesprek. Waarom verstuurt IS deze filmpjes eigenlijk? Propaganda? Uit ervaring weet ik die iedereen wijzer wordt van dit soort gesprekken. Niet in de laatste plaats jij zelf als ouder!