Eindelijk. Na zes maanden lockdown, een aangepast rooster en daaropvolgend een zomervakantie, is het schoolgaande leven voor de meeste tieners weer ‘gewoon’ begonnen. Veel ouders waren de afgelopen periode wat makkelijker met het gebruik van beeldschermen. Toen de kinderen niet naar school konden, mochten ze vaker gamen en op social media. Moeten ze die verworven privileges nu weer inleveren? Moet je de schermtijd van je tiener weer inkorten nu ze weer naar school gaan?
Lees hier wat Jelle Jolles en ik hierover adviseren ten aanzien van schermtijd in Dagblad Trouw. Of lees hieronder verder:
“Onze kinderen van 12 en 14 jaar mochten vaker gamen en op social media. Maar nu er weer een redelijk normaal dagritme is, willen we eigenlijk terug naar de oude regels”, vertelt een vader. “In ons gezin betekent dat twee uur per dag online vermaak, meer niet. Het lijkt ons een alleszins redelijk voorstel, want er wordt ook weer gesport en er moet huiswerk gemaakt worden. Maar het blijkt voor onze kinderen lastig om de verworven privileges op te geven. Ze vinden dat ze heus zelf kunnen bepalen hoe lang ze online mogen en volgens hen zijn wij ‘de enige ouders met zulke strenge regels’. Het levert vrijwel dagelijks conflicten op en we vragen ons af hoe we hier uit gaan komen. Wie doet er water bij de wijn?”
“In principe hebben de ouders gelijk”, zegt Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie en auteur van het onlangs verschenen boek ‘Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein’. “Natuurlijk hebben de tieners aan de vrijheid geroken en willen ze die niet zonder meer opgeven, maar de situatie is nu weer compleet anders dan tijdens de lockdown en dat vraagt om nieuwe afspraken. Het is niet aan te raden dat ouders hun regels autocratisch opleggen. Ik pleit eerder voor een gesprek waarin ouders inzicht geven en uitleggen hoe ze tot hun oordeel komen.”
“De balans terugkrijgen, dat is uiteindelijk waar het om draait”, zegt mediapedagoog Frederique Olland. “Hoe zorgen we ervoor dat we allemaal weer doen wat we moeten doen?” Ouders kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden en waarom ze van mening zijn dat de kinderen minder op een beeldscherm mogen, bijvoorbeeld omdat ze huiswerk moeten maken. Maar geef kinderen de ruimte om te vertellen wat zij vinden, en waarom. Olland: “Geef je tieners enige autonomie.”