slaapkamer van toen, social media anno nu?

Vroeger, in mijn ouderlijk huis, was mijn slaapkamer echt een ‘eigen’ plek. Ik bepaalde zelf welke (Calvin Klein) plaatjes ik aan de (bruine) muren hing en welke muziek ik liet galmen. Mijn vriendinnen waren er altijd welkom en we kletsten uren en uren. Onze gesprekken gingen natuurlijk nergens over.

foto bij blog Slaapkamer-met-postersDr. Linda Duits, expert op het gebied van media en jongeren, vergelijkt in een artikel op Dieponderzoek.nl de puberslaapkamer met social media. Mooie metafoor! Vrij vertaald stelt Duits dat jongeren op hun mobiel eigenlijk hetzelfde doen als wat wij vroeger op onze slaapkamer deden. Via de tijdlijn van Instagram en andere social media en bovendien de likes laten jongeren zien wie of wat (Calvin Klein?) ze cool vinden. En Whatsapp is dé plek om helemaal nergens over te kletsen. De playlists op Spotify vertellen over hun muziekvoorkeur, zoals onze LP verzameling dat vroeger deed. Op hun mobiel hebben jongeren dus een “familiar personalized home territorium” gecreëerd.

Maar, vragen wij ouders ons af: is wat vroeger binnens kamer bleef nu dan ‘out in the open’? Dat hoeft niet. De kinderen weten over het algemeen heel goed wat ze moeten doen om delicate informatie te beschermen. De meesten hebben gesloten profielen en bovendien geheime namen en zelfs geheimtaal op meer open online ‘hang outs’. Ze zijn zich bewust van kwetsbaarheid op social media en hebben daar treffende maatregelen voor genomen.
Bezorgde vragen van ouders over dit onderwerp worden meestal genegeerd. Maar misschien is de genoemde metafoor een leuke en onverdachte ingang voor een gesprek met je zoon of dochter. Vertel eens dat hun posts op Instagram en Facebook en gesprekken op Whatsapp jou doen denken aan wat jij vroeger op je slaapkamer deed. Wat vinden zij van deze vergelijking? Wat zijn de overeenkomsten, wat zijn de verschillen?

Hopelijk krijg je te horen dat ze zich prima afschermen van ongewenste contacten. Als dat niet zo is, is het nuttig concrete informatie te geven over de gevaren. En probeer samen te bepalen welke maatregelen getroffen moeten worden. Het dwingen van pubers is niet eenvoudig, maar als je hen op basis van argumenten betrekt in de besluitvorming kun je grote stappen zetten naar meer veiligheid op social media. En dan zijn social media écht vergelijkbaar met jouw veilige wereldje van vroeger. Oh, nog een belangrijk verschil: vroeger was het niet een technische instelling, maar opa himself die ongewenste types buiten de deur hield.

Comments are closed.

Crafted with by Carlos & Brad